Upway Helpcentrum logo
Upway Helpcentrum logo

Alle artikelen

Hoe werkt de diefstal- en breukverzekering?Bijgewerkt 3 months ago

Omdat we ons ervan bewust zijn dat diefstal een van de belangrijkste obstakels is bij de aanschaf van een elektrische fiets, hebben we samen met onze partner Evy een diefstal- en breukverzekering ontwikkeld voor elektrische fietsen die door Upway zijn refurbished.

Waarom zou ik mijn elektrische fiets beschermen tegen diefstal of breuk?

De meeste opstalverzekeringen bieden een beperkte dekking voor fietsen. Binnen je woning is diefstal door inbraak vaak gedekt. Buitenshuis wordt diefstal soms gedekt door een specifieke optie.

Wij zijn van mening dat een goede bescherming tegen diefstal essentieel is als je fiets een bepaald bedrag waard is en als hij buiten wordt gestald (zelfs overdag en voor korte periodes) of in gemeenschappelijke ruimten (zelfs als hij met een slot is beveiligd).

Welke incidenten worden gedekt door de verzekering?

Verzekering diefstal 1 jaar
  • Diefstal van je fiets door mishandeling, inbraak of smokkel, op straat of bij je thuis, 24 uur per dag, 7 dagen per week.
  • Diefstal van vaste accessoires die tegelijk met je fiets zijn gekocht (bijvoorbeeld een babyzitje).
Diefstal- en breukverzekering 1 jaar
  • Alle incidenten gedekt door de diefstalverzekering
  • Materiële schade veroorzaakt door ongelukken, vandalisme, dieren of natuurverschijnselen


Je verzekering is ook wereldwijd geldig: je bent gedekt als je fiets in het buitenland wordt gestolen of beschadigd raakt.

Hoe word ik gecompenseerd bij een schadeclaim?

Als je fiets wordt gestolen, krijg je de aankoopprijs vergoed, zonder eigen risico en zonder afschrijving. Dus als je een fiets voor €2199 op onze site hebt gekocht en hij wordt gestolen, dan krijg je dat exacte bedrag vergoed. Evy gebruikt je aankoopfactuur om deze vergoeding te verifiëren.

Als je fiets beschadigd is, helpen we je bij het vinden van een partnerfietsenwinkel bij jou in de buurt, zodat zij de reparaties kunnen uitvoeren. Wij vergoeden de volledige reparatiekosten. Als de fiets niet kan worden gerepareerd, wordt deze vergoed tegen de aankoopwaarde, zonder eigen risico en zonder waardevermindering.

Welke incidenten worden niet gedekt door het verzekeringscontract?

De belangrijkste uitsluitingen zijn :

  1. Diefstal van wielen, banden, accu's en accessoires als deze afzonderlijk worden gestolen.
  2. Je elektrische fiets moet aan een vast punt worden vastgezet en op slot worden gedaan met een goedgekeurd slot dat aan een van de volgende eisen voldoet:
    • Een U-slot met een dikte van meer dan 12mm
    • Een ketting met een dikte van minimaal 7mm
    • Een vouwslot met een dikte van minimaal 5mm
    • Een BOA-slot met een dikte van minimaal 25mm
  3. Cosmetische schade, schade aan accessoires en persoonlijk letsel.
  4. Speedbikes, waarvoor andere wettelijke beperkingen gelden.
  5. Er is geen limiet aan het aantal claims dat je kunt indienen, maar de totale vergoeding voor de verschillende claims kan niet hoger zijn dan de aankoopwaarde van de fiets.

Hoe sluit ik een verzekering af?

Zodra je een fiets aan je mandje hebt toegevoegd, kun je een van de verzekeringspolissen kiezen. Zodra de betaling via Upway is voldaan, nemen we per e-mail contact met je op om je polis af te sluiten (in overeenstemming met de regelgeving voor verzekeringsproducten vragen we naar je geboortedatum en -plaats).

Het is op dit moment niet mogelijk om na de aankoop van je fiets via de Upway website een verzekering af te sluiten. Het is ook niet mogelijk om een diefstalverzekering om te zetten in een diefstal- en breukverzekering.

Onze partner Evy mailt je dan je lidmaatschapsbewijs en inloggegevens.

Belangrijk: de dekking gaat in 20 dagen na de datum waarop je de polis hebt afgesloten. Je hebt ook 30 dagen de tijd om je lidmaatschap zonder vragen te annuleren. Je ontvangt dan het volledige bedrag van de verzekeringspremie terug.

Wie is Evy?

Evy is een verzekeringsmakelaar en de verzekeringspartner van Upway. Evy is gevestigd in Frankrijk en is actief in heel Europa.

Evy is voor jou en je fiets het aanspreekpunt bij schade of diefstal en zorgt voor reparatie of vergoeding. Je kunt contact opnemen met Evy via [email protected], of rechtstreeks via customers.evy.eu.

Hoe meld ik een schade (diefstal of breuk)?

Als je fiets gestolen is, moet je eerst aangifte doen bij de politie. Dit is een verplichte stap.

Daarna hoef je alleen nog maar te klikken op "Dien een claim in" in jouw persoonlijke ruimte op de Evy website. Daar kun je de stappen volgen om Evy te voorzien van alle benodigde informatie (inclusief het bewijs van je klacht bij de politie als je fiets gestolen is). Vergeet niet om zoveel mogelijk informatie te geven over de omstandigheden van de diefstal om de verwerking van de claim te vergemakkelijken."

Was dit artikel nuttig?
Ja
Nee